Ambulante begeleiding

Stichting Op je Gemak verzorgt ambulante thuisbegeleiding. Dit houdt in dat de begeleider van Stichting Op je Gemak naar ouders/de jeugdige thuis komt, om vanuit de thuissituatie in gesprek te gaan over de hulpvragen die ouders en/of de jeugdige hebben. De thuisbegeleiding is gericht op het vermeerderen en vergroten van diverse vaardigheden, zodat ouders en/of de jeugdige weer in staat worden gesteld om hun lichtere problematiek op eigen kracht aan te pakken. Begeleiding kan ook ingezet worden ter vergroten van de opvoedvaardigheden van ouders of om jeugdigen zelf de begeleiden bij gestelde ontwikkelingseisen die nu net te zwaar voor hen zijn. Het kan zijn dat er sprake is van een combinatie tussen begeleiding op de zorgboerderij en begeleiding thuis. Dit kan bijvoorbeeld wanneer geleerde vaardigheden op de zorgboerderij, ook in de thuissituatie moeten worden ingebed en hierin bepaalde handvatten nodig zijn om dit mogelijk te maken.

Voorbeelden van methodieken die worden ingezet zijn:

• Vrienden voor het leven –  Een programma voor kinderen om angsten de baas te worden, piekeren aan te pakken en emotionele veerkracht op te bouwen;
  • Geef me de 5 – Uitleg in beeld (psycho-educatie) en De aanpak bij autisme;
  • COMET training – Werken aan je zelfbeeld.

Natuurlijk worden er nog meer methodieken en instrumenten ingezet tijdens de thuisbegeleiding, afhankelijk van de hulpvraag. Tijdens de thuisbegeleiding zal ook aan doelen gewerkt worden die aan het begin van het proces opgesteld worden en halfjaarlijks geëvalueerd worden.